زنجیر چرخ ، نحوه مناسب بستن زنجیر

زنجیر چرخ

انواع زنجیر چرخ

البته در اینجا به فهرست کوتاهی از زنجیر چرخ های موجود در ایران اشاره می کنیم که با توجه به قیمت و کاربردی که مورد نظر رانندگان است، می توان آنها را انتخاب کرد.
زنجیر چرخ کمربندی
زنجیر چرخ ضربدری (زنبوری)
زنجیر چرخ ژله ای (پلیمری)
زنجیر چرخ تسمه ای یخ شکن
هر یک از این زنجیر ها محاسن و معایبی دارند که با در نظر گرفتن قیمت و میزان استفاده از آنها، باید مورد توجه قرار گیرند. به طور مثال، زنجیر های پلیمری، نسبت به زنجیر  های فلزی قدیمی، آسیب کمتری به جلوبندی خودرو وارد می کنند.
اخیرا، زنجیرهای ابریشمی یا پارچه ای هم تولید و روانه بازارها شده اند که دلیل استحکام کمتر و قیمت بالاتر، مورد استقبال چندانی قرار نگرفته اند، ولی نصب بسبار راحتی دارند و برای مسافت های کوتاه مناسب می باشند.

 

جلوگیری از آسیب دیدگی زنجیر چر

– هرگز با زنجیر چرخ در جاده های خشک و غیر برفی رانندگی نکنید.
– تا هنگامی که زنجیر  ها روی تایرها نصب هستند، آهسته رانندگی کنید (با سرعتی حدود 40 کیلومتر در ساعت). در غیر این صورت، خودرو یا زنجیرها آسیب می بینند.
– هنگام وصل بودن زنجیر  ها، ترمزها و توقف های ناگهانی نداشته باشید.

 

آموزش چگونگی بستن زنجیر چرخ

از آنجا که در فصول سرد سال و در برخی از مناطق ایران حتی در بهار و تابستان، جاده ها مخصوصا جاده های کوهستانی، با برف و یخبندان پوشیده می شوند، زنجیر چرخ یکی از وسایل بسیار ضروری و با اهمیت در خودرو است که رانندگان محترم باید چگونگی نصب و استفاده از آن را به خوبی بلد باشند. لذا در این مقال به این مهم می پردازیم. البته استفاده از زنجیر مقدماتی دارد که ابتدا اموزش می دهیم.
مراحل قبل از بستن زنجیر چرخ

الف) تهیه زنجیر چرخ متناسب با نوع لاستیک خودرو

به طور معمول، می توانید با راهنمایی فروشندگان، زنجیر مناسب خودرو خود را تهیه کنید. در غیر این صورت، با توجه به اعداد حک شده بر روی لاستیک ها، که ابعاد و اندازه تایر را مشخص می کند، می توانید اقدام به خرید زنجیر چرخ بنمایید.

اعداد حک شده بر روی تایر

– عدد اول پهنای تایر را مشخص می کند.

– عدد دوم نسبت ارتفاع تایر به پهنای آن را نشان می دهد.

– عدد سوم نشان دهنده قطر تایر است.

توجه داشته باشید که اگر از برندهای خارجی استفاده می کنید این مقیاس ها با واحد اینچ مشخص شده اند.

با توجه به این اعداد و اطلاعات روی بسته بندی، زنجیر چرخ مناسب تایر خودرو خود را تهیه کنید.

ب) تمرین بستن زنجیر چرخ

هنگامی که در جاده بخواهید زنجیر چرخ ببندید، حتما تایرها پوشیده از گل و یخ هستند و کار دشواری در پیش دارید، پس بهتر است قبل از سفر که تایرها خشک هستند بدست کم یکبار هم که شده، بستن زنجیر  را امتحان کنید تا در شرایط سخت جاده غافلگیر نشوید.

برای شروع بهتر است ابتدا زنجیر را پس از خارج کردن از بسته، روی زمین پهن کنید و پیچ خوردگی ها یا گره های آن را باز کنید و سپس نصب آن را تمرین کنید.

ج) تهیه بسته بندی مخصوص مواقع سرما و یخبندان

کیفی شامل دستکش های گرم و ضد آب، بارانی پلاستیکی نازک که شما را هنگام بستن زنجیر چرخ از بارش محافظت کند، چراغ قوه بزرگ ایستاده که در صورت تنها بودن نیاز به نگهداشتن نداشته باشد یا کلاه ایمنی چراغ دار برای بستن زنجیر در شب، بسیار کمک کننده خواهد بود.

طریقه بستن زنجبر چرخ

طریقه بستن زنجبر چرخ

در صورتی که خودروی شما دارای دو دیفرانسیل است، اگر دیفرانسیل جلو قرار دارد، زنجیر چرخ باید روی دو چرخ جلو نصب شود و اگر دیفرانسیل در عفب است، زنجیر باید روی چرخ های عقب نصب شود. اگر خودروی شما هم در جلو و هم در عقب دارای دیفرانسیل است، باید برای هر چهار چرخ، زنجیر نصب شود.

1- ایمنی

ابتدا خودرو را در مکانی امن و در دیدرس سایر رانندگان (برای جلوگیری از تصادف) پارک کنید و ترمز دستی را بکشید. توجه داشته باشید که با وجود لیز بودن جاده و امکان سر خوردن سایر خودروها هم، جاگیری ایمنی داشته باشید.

2- انتخاب درست تایر

با توجه به نکات ذکر شده در مورد دیفرانسیل، تایر درست را برای بستن زنجیر انتخاب کنید.

3- مرتب کردن زنجیر چرخ

زنجیر را روی زمبن پهن کنید. گره ها و پبچ خوردگی های آن را باز کنید.

4- وصل کردن زنجبر به چرخ

اکنون باید زنجیر چرخ را به صورت طولی روی قسمت بالایی لاستیک خودرو قرار دهید، به صورتی که امتداد آن از لبه های لاستیک آویزان باشد. زنجیرهایی که به صورت عرضی در امتداد پهنای لاستیک قرار می گیرند هم باید کاملا صاف قرار گرفته باشند. قسمتی از زنجیر را که در محل برخورد لاستیک با زمین قرار دارد با کمی فشاربه زیر لاستیک هل دهید تا موقع حرکت خودرو، زنجیر تکان نخورد.

همچنین مقاله ما درباره لنت ترمز را هم مطالعه نمایید

5- حرکت دادن اندک خودرو

حالا آهسته ترمز دستی را آزاد کنید، خودرو را روی دنده بگذارید و کمی خودرو را به جلو برانید. با این حرکت اندک، باقی لاستیک هم به زنجیر چرخ متصل می شود.

6- چرخاندن فرمان

چرخاندن فرمان خودرو به سمت داخل، دسترسی شما به اتصالات زنجیر را فراهم می کند. در صورتی که، در حال نصب زنجیر بر روی لاستیک های سمت راست هستید، فرمان را به سمت چپ بچرخانید تا تایرها به طرف داخل قرار بگیرند. اگر درحال نصب زنجیر بر روی لاستیک های سمت چپ هستید، فرمان را به سمت راست بچرخانید تا تایرها به طرف داخل قرار بگیرند.
حالا دنده را خلاص کنید و دوباره ترمز دستی را بکشید.

7- متصل کردن قلاب ها و اتصالات

از قسمت داخلی تایر و نزدیک به محور چرخ ها شروع کنید و دو لبه زنجیر که شبیه قلاب است را به هم وصل کنید. سپس لبه های قلاب شکل قسمت خارجی را به جای خود متصل کنید. با چرخش بست ها، رنجیر چرخ به خوبی در جای خود محکم می شود.
برای محکم کردن مدل های قدیمی زنجیر، باید از ابزار مخصوص استفاده کرد. تسمه های پلاستیکی مخصوصی هم هستند که از آنها برای محکمتر کردن زنجیر چرخ ها استفاده می شود که باید جداگانه تهیه و روی زنجیرها نصب شود.

8- بررسی همه اتصالات

خطوط عرضی زنجیرها باید صاف و مستقیم در پهنای تایر قرار بگیرند. در صورتی که از طرف داخل یا خارج لاستیک اتصالات به خوبی محکم و کشیده نشده، اتصالات را تنظیم و کاملا محکم کنید تا خطوط عرضی زنجیرها هم صاف و محکم در جای خود قرار گیرند.

9- تکرار تمامی مراحل برای تایر دیگر

البته در صورت تکرار و پیدا کردن مهارت، می توانید هردو زنجیر را هم زمان نصب کنید.

10- رانندگی در مسافتی کوتاه و چک کردن مجدد زنجیرها

از آنجا که ممکن است زنجیرها یا چفت و بست آنها به خوبی در جای خود قرار نگرفته باشند و با حرکت خودرو باز شوند، پس از مسافت کوتاهی (حدودا 30 متر) مجددا توقف کنید و آنها را بررسی و محکم کنید.