چری موتورز
چری موتورز

شرکت چری موتورز ، البته که یک شرکت چینی تمام عیار است. ولی شاید از اولین شرکت هایی بود که به ایران راه یافت و بازار خوبی را نیز برای خود پیدا کرد.

در این مقاله نگاهی به این شرکت یا در اصل غول چینی می اندازیم.

پیشینه شرکت چری موتورز

شرکت خودرو سازی چری موتورز با نام تجاری (Chery) یا آنطور که در تبدیل نام چینی ان به انگلیسی نوشته می شود (Quirui) یکی از کارخانه های اصلی تولید خودرو و موتور خودرو در کشور چین می باشد که همواره یکی از 10 تولید کننده برتر خودرو در این کشور بوده است.
شرکت چری شرکتی دولتی است که  فعالیت خود را از سال 1997 در ووهو چبن آغار کرده و با نوآوری و خلاقیت روزافزون همچنان به پیش می تازد.

تاریخچه و عملکرد

شرکت چری تولید خودرو  را  از سال 1999 و صادرات آن را از سال 2001 آغاز کرد و از سال 2003 به بزرگترین صادر کننده خودرو چین تبدیل شد. این روند پیشرفت همچنان ادامه یافت که به طور مثال در سال 2014 چری موفق به فروش چهار و نیم میلیون خودرو شد که بیش از یک میلیون آن صادرت بود.
آمار نشان می دهد که چری از نظر فروش از رقبای چینی خود بسیار جلوتر است. چری تا به حال در سه شهر ووهو Wuhu، دالیان Dalian و اردوس Ordos کارخانه تولید خودرو دایر کرده است که به تولید خودرو ، موتور خودرو و گیربکس اشتغال دارند.

برای مطالعه مقاله لیفان موتورز کلیک کنید

سرمایه گذاری مشترک

در سال 2007، هولدینگ کنون کوروس (Kenon Holdings Qoros) شاخه سنگاپور با سرمایه گذاری مشترک 50-50، سبب افزایش فروش و صادرات انواع مدل های وسایل نقلیه با کیفیت بالا در بازارهای نو ظهور گردید.
همچنین در سال 2007، تفاهم نامه سرمایه گذاری مشترک برای تولید خودرو بین شرکت فیات (Fiat) و چری با قصد شروع به فعالیت در سال 2009 به امضا رسید.

هدف آن تولید خودروهای برند فیات و الفا رومئو (Fiat and Alfa Romeo) برای بازار چین بود و کارخانه آنها در شهر ماکا در  ووهو (Maka, Wuhu) واقع شده بود.

همچنین در سال 2012،کمپانی جگوار لندرور (Jaguar , Laand Rover) نیز قراداد سرمایه گذاری مشترک 50-50 برای تولید خودروهای جگوار و لندرور در چین را با شرکت چری به اجرا دراورد.

 

تولیدات چری موتورز

تولیدات چری موتورز

شرکت چری ، در سرزمین اصلی خود ، چین ، چندین کارخانه دارای امکانات مونتاژ وسایل نقلیه و نیز تولید قطعات را دارا می باشد و مونتاز قطعات در بیش از 15 کشور دیگر نیز صورت می گیرد که برخی از این کارخانه ها متعلق به این شرکت نبوده و نهایتا تولیدات مشترکی را ارائه می دهند.

شرکت چری  تولید کننده انواع اتومبیل های سواری شاسی بلند، نیمه شاسی کراس اور ، سدان و مینی ون است  که شامل چند برند معروف از جمله تیگو ، آریزو و QQ است.

خودرو سواری مدل QQ , شناخته شده ترین مدل خودرو این برند می باشد که بعدا دو زیر شاخه QQ6 و QQ me نیز از ان منشعب گردید و QQ اصلی ، اکنون QQ3 شناخته می شود.

از سال 2000 کمپانی چری به خاطر تولیدات خودرو ترکیبی با برندهای معروف دنیا نظیر فیات و جگوار که پیشتر اشاره شد، مورد انتقاد شدید منتقدین قرار داشت. برخی حتی معتقد بودند که نام چری (Chery) هم (Chevy) را ، که کوتاه شده نام برند شورلت می باشد، را به خاطر متبادر می سازد .

ثبت اختراع

سپس این شرکت (نوآوری مستقل) را راهکار اصلی پیشرفت و توسعه خود قرار داد و در  راستای دستیابی به این هدف  ،چری تا سال 2013 در 8769 مورد برای ثبت اختراع اقدام کرد که در 6153 مورد ،موفق به ثبت اختراع گردید و در این زمینه ،در بین خودرو سازان چینی ، مقام اول را به دست اورد. در همین سال ، (چری تکنولوژی) را به عنوان استراتژی برند خود همتراز با استانداردهای جهانی ، پایه گذاری و به دنیا معرفی کرد.

به این ترتیب ،چری نشان داد که ایجاد یک برند با کیفیت بین المللی ، هدف  والای این کمپانی است.
در سال 2014 ، با آگاهی بازار از تغییر استراتژیک چری، و معرفی سه مدل خودروی این شرکت ، ارزش تولیدات و برند چری شروع به افزایش کرد .
چری  تا سال 2020 ، همچنان با شعار (نوآوری مستقل ، کلاس جهانی و دستیابی به سود بیشتر ) در حال تولید و پیشرفت روزافزون در چین و بسیاری از کشورهای جهان می باشد.

2010 تا کنون

شرکت چری در سال 2010 با فروش حدود 700000 واحد خودرو،  هفتمین تولید کننده برتر خودرو در چین شناخته شد.

هر چند با لغزشی اندک در سال های 2011 و 2012 و با تولید 640000 و 590000 واحد خودرو به جایگاه دهم هم رسید.

سرزمین اصلی چین چری موتورز

سرزمین اصلی چین

شرکت چری در سرزمین اصلی خود چین واقع در استان آنهویی (Anhui) دوشاخه اصلی تولید خودرو، دو خط تولید موتور محرکه و یک شاخه اصلی تولید گیربکس دارد که شامل رقمی بالغ بر 900000 خودرو، 900000 موتور و 800000 گربکس در سال می باشد. سایر تولیدات وابسته به خودرو سازی این شرکت در شهر دالیان (Dalian) قرار دارد.
در ضمن چری موتورز 7 درصد از کل فروش خود را به تحقیق و توسعه اختصاص داده است.

صادرات چری

همان طور که پیشتر اشاره شد ، سیاست شرکت چری در صادرات ، ایجاد کارخانه های تولید و مونتاژ قطعات در کشورهای مختلف است که از شمال افریقا ،خاورمیانه تا برزیل و مصر ، اندونزی ، ایران ، مازی ، میانمار ، پاکستان ، ترکیه ، تایلند ، اوکرابن ، ونزوئلا وبیش از هشثاد کشور دنیا را شامل می شود .

سایرکشور ها

شرکت چری درمناطق مختلف جهان از جمله خاور میانه ، آفریقای شمالی و کشورهایی نظیر روسیه، مالزی ، برزیل ، مصر و ایران ،خط تولید کامل و نیمه کامل خودرو و مونتاژ قطعات دایر کرده است

چری در ایران

شرکت مدیران خودرو یا MVM (سهامی خاص) در ایران  و در سال 1381 با هدف فعالیت در زمینه صنعت خودرو و خودروسازی  در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم تاسیس گردید.

این شرکت که یکی از زیر مجموعه های کرمان موتور است با شرکت چری همکاری داشته و برخی محصولات این کمپانی چینی را در ایران مونتتاژ کرده و به فروش می رساند .

اکنون ام وی ام و چری در زمینی به مساحت 500000 متر مربع  و با بیش ار 4500 نفر پرسنل در زمینه خودروسازی فعالیتی جهانی دارد .

انواع مدل های تیگو ، آریزو و QQ شرکت چری در ایران عرضه شده و با استقبال خوبی روبرو بوده است.

شرکت مدیران خودرو در ایران خودروهای این شرکت را به صورت نقد و اقساط همراه با خدمات پس از فروش مطلوب در اختیار  مصرف کنندگان خود قرار می دهد. همین امر سبب شده که رضایت مشتریان را به همراه داشته است.

خرید قطعات یدکی چری از گلوبال یدک

موقعیت کنونی

از آنجا که شرکت چری از سیستم تحقیق و توسعه آزمایشگاه های مهندسی و تحقیقات خودرو در WUHU  و با حمایت مراکز تحقیقاتی که در پکن، شانگهای، ایتالیا، ژاپن و استرالبا راه اندازی کرده است ،بهره فراوان می برد.

از نظر کیفیت محصول، تولید محصولات با ایمنی بالا حافظ انرژی و دوستدار محیط زیست به استانداردهای جهانی دست یافته است. می توان همچنین به گواهینامه ISO9001 و  ISO/TS16949  Reinland اشاره کرد.

شرکت چری موتورز با پایبندی به استراتژی (نوآوری مستقل) خود پیشرفت بسزایی در ارائه فن آوری های پیشرفته ای مانند تایمینگ دوگانه متغیر سوپاپ (DVVT)، تزریق مستقیم بنزین توربو شارژ (TGDI)، جعبه دنده متغیر پیوسته (CVT) داشته است.

در سال 2020 هم شرکت چری به پیشرفت خود ادامه داده و از یکی از لوکس ترین خودروهای شاسی بلند خود رو نمایی کرد.